om kulturskillnader

Jag har en rätt naiv förmåga att tro att jag på förhand vet vissa saker trots att jag vet att det aldrig blir som man tänkt sig. Motsägelsefullt. Trots att jag tycker det är viktigt att vara open minded och kunna förändra sina förutfattade meningar om saker och ting. Under mina nio veckor har jag fått en betydligt bättre inblick i kulturen här. Jag vill poängtera att detta är mina högst subjektiva upplevelser utförda på en mycket begränsad del av Australien så de kanske inte kan ses som representiva (haha, lite skadad jag är från universitetsstudierna också!).


Så hur är australiensare? Jag hade inte väntat mig att alla skulle vara så snälla och hjälpsamma mot okända människor. Baksidan med detta är den där plastiga amerikainspirerade ytligheten som man upplever i servicesituationer: "hi, how are you? How has your day been?" som man ofta möter på mataffärer, fast man vet att personen som säger det säkert är spyless på att framföra de fraserna och verkligen inte bryr sig. Då känns det inte kul utan bara stelt och påklistrat. (gosh, vad svensk jag känner mig)

Öppen prostitution förekommer. Bläddrade i en lokaltidning som ges ut i mitt bostadsområde (typ Uppsalatidningen) då jag plötsligt ser stora färgglada annonser om "eskortflickor". Visst förekommer sådant i Sverige också men med betydligt mer diskretion. Jag lägger ingen värdering i vad som är bäst, det är vidrigt så länge det sker och det gör det vare sig det syns eller ej. Annonserna lockade med exotiska flickor från världens alla hörn och lockade med "...making them an ideal selection for stimulation of the mind as well as body". Så fruktansvärt vidrigt!! Levande människor med tankar och känslor beskrivs som handelsvaror som du betalar för.

Jag gillar inte det här med droger heller. Avfärda mig som tråkig och pryd, jag kan ta det. Anyhow, i Sverige är det väl inte så många "vanliga" ungdomar som använder sig av annat än alkohol. I Australien är "smoking weed" (marijuana) ett betydligt vanligare komplement till alkohol när man känner för att partaja. Synen på åtminstone marijuana är betydligt mer liberal här. Även bland personer som jag kan identifiera mig med. Aktiva personer som läser prestigefyllda universitetsutbildningar, jobbar extra och gör praktik samtidigt. Har fått förklarat för mig att man blir euforisk och släpper alla problem när man röker på, att livet känns lättare (ungefär som när jag blir när jag dricker kaffe...). Jag har bara så svårt att förstå varför? Kanske tar folk till det för att slippa reda ut sina liv? Man är konstant missnöjd med jobb, skola och sin omgivning, men istället för att ta tag i det och förändra röker man på när tillfälle ges och flyr vardagen. Imponerar inte på mig i alla fall. Visst, alkohol är ett gift och ingen hälsojuice, men det försvinner iallafall ur kroppen relativt snabbt (för att det är vattenlösligt). Droger är fettlösligt och stannar kvar i kroppen veckor efter att man har tagit dem. Veckor!

Andra skillnader jag har lagt märke till:
* Här köper man färsk fisk, inte fryst. Den som vill ha vanliga laxfiléer får snällt trava till charken. Generellt sett brukar man mer färskvaror än frysta verkar det som.
* Killar frågar ut tjejer på date (typ bjuder på middag och så). Lite mer rakt på sak alltså. (ej självupplevt dock)
* Vad som i Sverige skulle klassas som öppen rasism är vanligt i synnerhet mot aboriginer, asiater och muslimer.
* Aussies är lata. Kör bil överallt med gott samvete, inkluderat sträckor som tar otroliga 10 minuter att gå. Jag förklarade för en kurskamrat att jag går till tåget (20 minuter) när jag ska till uni. Han trodde inte att det var sant.
* Det är inte ovanligt att småprata med folk medan man väntar på tåget eller sitter på färjan. Trevligt fenomen tycker jag!
* Största dagstidningen (Sydney Morning Herald) har surf forecasts varje dag bredvid väderleksrapporten. Charmigt :)

Hoppas ni fann ovanstående intressant, jag tycker det är sjukt intressant med kulturer! Nu är det lördagkväll och ska jag sticka in till stan och knarka (not) och träffa Josefin. Återkommer med lite updates om vad som har hänt de senaste dagarna, har varit seg på att skriva men har haft mycket roligt för mig ;)

Kommentarer
Postat av: beundrare

intressant det du skriver om allt som är annorlunda.. sjukt att det kan vara en viss syn på så allvarliga saker som prostitution och droger som är i svenska ögon sett, väldigt allvarliga saker. intressant inlägg!

2011-04-09 @ 21:37:20
Postat av: mamma

Du är så klok!!! tycker mamma!

2011-04-09 @ 23:18:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0