Om kläder (eller så känner du igen en svensk)

Igår när jag väntade på bussen till Madde runt 21-tiden inne i stan så stannade plötsligt en annan buss vid min hållplats. Det var en "Oz PartyBus" som - liksom namnet antyder - är någon slags partybuss som åker runt inne i stan på helgkvällarna och släpper av berusade ungdomar vid den ena klubben efter den andra. Det var en upplevelse att stå där vid hållplatsen, vi var väl typ fem pers, en lugn halvtrött kväll och plötsligt kommer en buss med dunkande bastoner och ett 50-tal glada skrålande människor rusar ut ur den. Som på film! Jag tänkte på när vi hade varit på förfest på midsommar och tog bussen in till stan och började sjunga svenska (jag och Ewa) och franska nationalsången (V och ett gäng fransmän) varpå busschauffören stannade bussen och ilsket förkunnade "This is not a party bus!"
När jag rörde mig hemåt från Madde gick jag genom staden kring midnatt. Överallt såg man unga aussies på väg till nattens vattenhål. Horder av unga tjejer passerade och det slog mig återigen att de alla såg... likadana ut! Så här ser alltså en partytjej à la Sydney ut:
1. Tunn extremt tight fodralklänning som ser ut att vara lite för kort både upptill och nedtill
2. Långt flygande hår och gigantiska örhängen
3. Extremt höga skor med platåsula och stilettos
4. Hårt sminkade och gärna en lite dryg och trotsig uppsyn
Samt ofta vinglande och knappande på sin iPhone, gärna med en hemrullad joint i andra handen.
Har jag nu sällat mig till skaran som alltid kritiserar kvinnligt beteende och utseende? Kan dom inte bara få se ut som dom vill? Givetvis. Det är bara min personliga åsikt att det är rätt... tråkigt och oinspirerande med denna homogenitet. Jag funderade på om min hjärna hade förvridits av att bo här så länge och kikade in på lite vimmelbilder från Sverige. Där såg alla så bra ut! Snygga men inte billiga. Det är väldigt mycket white trash som inspirerar klädstilen här och jag förstår bara inte hur de annars så trevliga och kulturellt rätt lika svenskarna kan ha så bad taste när det gäller stil och fason. Att klä sig snyggt och sexigt handlar inte om att ha så lite kläder som möjligt, då kunde vi väl gå ut i push up-bikini istället! Högklackat är snyggt men inte när man inte kan hantera det.
Ja det var väl ett ganska irrelevant inlägg men det är slående hur många (=alla!) av mina svenska girlfriends här i Sydney som håller med mig till fullo på denna punkt. Jag tycker att detta är en rätt intressant kulturskillnad. Så till alla aussiechicks är ute: man kan klä sig snyggt utan att förlora sin värdighet och stil.
Jag har också utvecklat någon slags självutnämnd expertis på att se vilka som är svenskar utan att höra dom prata. Och nej, det handlar inte om att de är blonda och blåögda - för ett tag sen såg jag en mörkhyad tjej som jag bara "hon måste vara svensk" och det var hon! En oproportionerligt stor andel har Converse-skor. Vi klär oss lite finare och mycket mer intressant än den likriktade modekultur som råder här. Man "får inte" sticka ut på något sätt vilket är lite märkligt med tanke på att det är en så pass stor stad..!
Nä, nu måste jag lämna detta ämne och dra till biblio för att gräva ned mig i min macro-bok. Idag handlar det om Phillips curves och jag ska äntligen få veta om det finns ett samband mellan arbetslöshet och inflation - spännande!
På återseende! /L.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0