Måndagseufori

Tja!
Idag är jag på jättebra humör för att:
1) Jag har fått paket och brev (med en liten extrapresent, så gulligt!) från en mycket fin pojke - så nu har jag kamera igen! :D Ska ta lite bilder imorgon och lägga upp, några önskemål på motiv?!
2) Praktikplatsen är bekräftad! Jag fick besöka växthuset där jag ska jobba. Det är 32 grader varmt för att simulera tropiska förhållanden - jag saknar sommaren så inte mig emot! Jag ska agera forskningsassistent 10 timmar/vecka och ta hand om 240 plantor uppdelade på två växthus med olika koldioxidhalt. Det ena har vanlig atmosfärhalt och det andra är förväntad koldioxidhalt inom 100 år (600 ppm ist för 300 ppm) orsakad av klimatförändringarna. Syftet är att se hur kombinationen mellan koldioxidhalt och varierande vattenmängd påverkar plantorna. Vi ska skriva rapporter och även ta en massa prover med avancerad utrustning som bl.a. mäter fotosyntes, spännande!
Ikväll gick jag fram och tillbaka till gymmet. Det är 2 km enkel väg och således en alldeles perfekt uppvärmning inför träningspasset/nedvarvning efteråt. Vägen är inte sådär överdrivet Australientrafikerad så man kan gå utan att kvävas. Jag brukar dock tänka att det är bra med avgaser för att man tränar upp syreupptagningsförmågan... Anyhow, promenaderna har även ett rekreationssyfte med tid för tankar om allt möjligt. Just denna kväll tänkte jag på hur bra jag trivs i Sydney. Okej, vi har haft våra ups och downs men jag gillar Surry Hills mer än någon annanstans där jag har bott. Manly har givetvis en speciell plats i hjärtat eftersom vi bodde där men det är lite långt från stan. Neutral Bay där jag bodde först är lite för residential - det bor mestadels rika familjer där så jag kände mig inte så hemma. Surry Hills däremot är gentrifierat vilket innebär att det tidigare var ett arbetarklassområde som var lite ghettoaktigt och hade låg status. Som så många andra sådana områden har det blivit trendigt och är ett väldigt artsy och kulturellt med massor av pyttesmå gallerier, caféer och second hand-affärer. Det bor mycket kultur- och mediafolk här. Det roliga är dock att jag bor i vad som är ansett som den fulare delen av Surry Hills alldeles på gränsen till Redfern som är den enda stadsdelen nära stan som anses som lite osäker (vet dock ej om det forfarande gäller eller om den dras med oförtjänt rykte). I närheten av mitt hus ligger en massa libanesiska restauranger som tydligen skall vara de bästa av sitt slag i stan, dags att testa kanske?
yeeeah, adiòs till sunkiga webcambilder - nu ska ni få se Sydney igen!


(Tack mamma och Linda för kultförklaringen förresten! haha)

Kommentarer
Postat av: Linda

Ta bilder pâ när du dricker drinkar pâ olika fyrstjärniga hotell, jag älskar förövrig Four Seasons, mycket trevligt, när âker frâgeformuläret upp?

2011-08-22 @ 19:21:23
URL: http://lindaromanazziparis.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0