Chokladcafé, orättvisor och vemod

Tjohoo!
1:a december idag, och jag går runt med den bittra vetskapen om att jag lämnar Australien om en vecka. Surfingbrädan ligger ute på Gumtree (aussie-Blocket) och snart skall jag provpacka... Samtidigt är det så många bekanta som lämnat stan så det hade blivit rätt ensamt att stanna. All good things come to an end som det ju heter.
Igår var jag och Agnes ute med en 23-årig australiensare som vi träffat på bästa Shady Pines kvällen innan. Då han är från Sydney kan han alla smultronställen och vi besökte ett antal trevliga barer och klubbar och en utsiktsplats. Han visade sig ha en fascinerande karriär inom filmindustrin - hade gjort massor av reklamfilmer, assisterat vid större filmer (jobbat på The Great Gatsby i fyra veckor) och jobbade nu på den största filmen i Australiens historia..! Han hade träffat ett antal a-kändisar och hade varit på poolparty hos självaste Leo förra veckan! Påstod även att han kände huvudrollsinnehavaren i Avatar personligen. Vi fick skjuts från stan till Bondi och passerade Leos hus(!) som låg granne med vår nyvunna väns dito. Sådant här som gör att man bara vill stanna i Sydney, skulle med väldigt liten sannolikhet
Dagen har spenderats med ett sista besök på uni... passade på att ta en massa bilder för att dokumentera det smutsiga men charmiga universitetet som har varit mitt under två terminer. Fick en gratis kaffe från coffee cart-killen som ska på utbyte till Uppsala nästa termin, bara för att det var den sista i raden av väldigt många kaffe därifrån... snällt :) Passade på att besöka det relativt nyinvigda gymmet ute vid uni för ett ben-/axelpass. Hemma möttes jag av min flatmate som hade lägenhetsvisning för fulla muggar - det sprang personer ut och in hela tiden för att kika på mitt lilla rum. Sooorgligt. Sedan blev det ett spontant besök på stan tillsammans med Nhim (tidigare nämnda flatmate) eftersom affärerna är öppna till kl 9 varje torsdag. Mycket trevligt! Vi gick runt och tittade på lite julklappar och reor - affärerna sänker ofta priserna temporärt varje torsdagkväll - och avslutade med varm choklad och chokladdoppade jordgubbar på Max Brenner! Jag gillar verkligen att prata med Nhim, hon är väldigt allmänbildad och intellektuell och vi pratade en hel del om kultur, samhälle och språk. Vietnam är väldigt politiskt korrupt och illa fungerande vilket går ut över folket. Hon berättade om hur folk som försökte bryta enpartiväldet (det finns bara ett politiskt parti som är kommunistiskt) och öka demokratin i landet blev slängda i fängelse på långa straff. Hur en framstående akademiker som ville förändra och förbättra upplevdes som ett hot mot regeringen och att man då det saknades grunder att fängsla honom slängde ihop honom med en prostituerad. Prostitution är olagligt och därmed kunde mannen fängslas. Det är svårt att föreställa sig för oss som tar saker som yttrandefrihet och demokrati för givet. Några kvinnliga politiker på hög nivå existerar överhuvudtaget inte. Hon berättade även om hur hennes föräldrar - båda akademiker utbildade i Tyskland - var noga med att hon inte fick delta i några politiska aktioner av något slag här i Sydney eftersom det kraftigt kan reducera framtida jobbmöjligheter om man förknippas med "fel" åsikter... Hon nämnde även de enorma kontrasterna mellan fattiga och rika och icke-existerande avloppssystem på landsbyggden (äntligen något jag kan påverka). När jag hör sådant här vill jag bara hjälpa, agera, förändra! Nuuu!
Nu är klockan 00.00 och det blir en lugn avslutning på kvällen med Gossip Girl på datorn - de senaste dagarnas festligheter har varit galet roliga men har tagit hårt på hy och plånbok. Ja, helt enkelt den ständiga avvägningen mellan live fast, die young och att leva ett lugnare och längre liv.
Justdet, jag har bokat och betalat resan till Åre i januari med mitt studieprogram - då ska det åkas snowboard för hela slanten :D har aldrig tidigare besökt denna Sveriges svar på Whistler så det skall blir väldigt kul!
Nu kallar sängen! Även en matematikälskande broccoliätande partychicana (=jag) måste lägga sig vid midnatt emellanåt.
Ha en fin dag och ät inte upp innehållet från lucka 2 i chokladkalendern redan!
CHEERS
/eder L.
Godnatt från the other side!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0