addiction to surf. check

Nu har jag nyss kommit hem till Sydney från helgens surf camp som kan sammanfattas med ett ord: KUL! vi var ca 60 utbytesstudenter från MQ Uni (mitt universitet) och University of Sydney som packade in oss i en buss i fredags och åkte söderut längs kusten. Vi stannade för käk i en liten by längs vägen varpå ett par förväntansfulla locals kommer fram till mig och bara "vad roligt att ni kommer just hit till våran by! Vad ska ni göra här?" och jag bara "ehm... käka snabbmat och dra vidare".
Surfingen har varit super, även om det stundtals känts som att jag snarare har ägnat mig åt dykning och att dricka saltvatten tills jag nästan spyr. Lördagen bjöd på kraftiga vindar och jag tumlade runt som en urtvättad vante på stranden i mina försök att manövrera surfingbrädan. Redan innan vi äntrat vattnet alltså... Vågorna var bättre på eftermiddagens lektion och jag lyckades surfa några gånger men det var mest kortare rides och inga aha-upplevelser. På kvällen besökte vi det lokala innestället (förtydligande: vi befann oss i en by med 500 invånare och medelålder 70+) "Fisherman's club" för en relativt kort men galen utekväll! Vi surfcampare höll oss för oss själva då ett bröllopssällskap också infann sig i lokalen. Övriga gäster var cougars i lite för tighta linnen och äkta lantisar i cowboyhatt. På storbilds-tv visades australiensiska champions league i dart(!?). Jag hamnade vid samma bord som ett antal glada norrmän (norska måste vara världens skönaste språk!) som efter ett tag börjar prata skånska och blattesvenska, sjukt kul!! dom var dock inte överdrivet imponerade av mina försök att prata norska, men jag försvarade mig med att jag bara tillbringat typ tio minuter i Norge för måååånga år sedan för att köpa en norsk Kalle Anka-tidning. Pratade också med två trevliga mexikanska tjejer och lät dem avnjuta några meningar på spanska. jag har svårt att hålla käften på andra språk, vare sig jag kan dom eller inte... Alla flydde dock stället när några i bröllopssällskapet började slåss mitt på dansgolvet.

Frukosten serverades 7 am så efter inte alltför många timmars sömn i en stekhet stuga var det dags att åla sig in i våtdräkten igen. Dagens vågor var PERFEKTA för min nivå (aka astråkiga av riktiga surfare). Jag klarade av att surfa flera helt utan hjälp och till och med svänga lite och reglera hastigheten genom att flytta fötterna framåt på brädan, wiihaaa :) så roligt när man gör framsteg! Andra timmen förändrades vågorna dock och blev "brantare" (beror på tidvattnet) så jag gjorde ett antal nose dives dvs. främre delen av brädan åker rakt ner i vattnet och man kastas av och dränks. Varje gång hann jag bli rädd och tänka "nu får jag brädan i skallen" eller "nu blir jag överkörd av någon, aaaah" vilket är de två farligaste scenarierna du kan råka ut för som surfare. Men varje gång gick det bra. Efter varje lektion fick vi kolla på massor av bilder och filmer som instruktörerna tagit, jätteroligt, vissa krockade med brädorna och upptäckte det typ en tiondels sekund innan, underhållande face expressions där! Jag fick också beröm för min surfing :)
så nu är det bara att börja kolla efter bräda och våtdräkt och bege sig till Manly och Maroubra så fort jag får en stund över mellan mina classes - hajar, maneter och nose dives till trots.
Förutom värmen (minst 25 grader varmt hela helgen, dygnet runt) så är ljuset i Australien så otroligt häftigt. Checka denna solnedgång från igår!

Kvällsljus vid våra stugor

Kommentarer
Postat av: Linda

cougars och cowboys, lâter fab ;)

som börjar slâss dessutom, härligt hillbilly whitetrash!



Ps)Varför âkte du till Norge för att köpa en Kalle Anka tidning?



2011-02-20 @ 14:50:35
URL: http://lindaromanazziparis.blogspot.com/
Postat av: anna romanazzi-segerstedt

Vilket äventyr!

2011-02-22 @ 14:51:58
Postat av: Linnea

haha, hillbilly whitetrash, klockren beskrivning! jag var kanske 10 år och ett stort Kalle Anka-fan! back in the days liksom...

2011-02-23 @ 23:11:06
URL: http://linseg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0