Den otäcka earthquaken

Den hemska nyheten om jordbävningen på Nya Zeeland nådde mig igår på gymmet. Jag stod och sprang på löpbandet och oroade mig för om jag brände tillräckligt många kalorier när nyheten dök upp på tv-skärmen framför mig. Samtidigt låg hundratals människor under rasmassorna i Christchurch och kämpade för sina liv, kanske med en krossade kroppsdel eller två. Jag kom att tänka på den trevlige dansken som satt bredvid mig på flyget ner till Sydney. Han skulle vidare till just Christchurch... bara att hoppas att han var på rätt plats vid rätt tid! En annan rätt märklig grej är att ungefär samtidigt som katastrofen inträffade satt jag på min första föreläsning i Geographies of Global Change. Föreläsaren nämner att det för en tid sen var en jordbävning på Nya Zeeland av samma magnitud som den på Haiti, men att ingen hade skadats på Nya Zeeland...
Givetvis blir man extra berörd när det sker så nära en själv. Så jag önskar att så många som möjligt blir framgrävda i tid och kanske får ut något gott av det till slut.
Australien har också jordbävningar men inte av samma magnitud som Nya Zeeland pga att Oz ligger längre bort från sprickan mellan kontinentalplattorna. Så - nej mamma, du behöver inte skicka ett jetplan efter mig!

Kommentarer
Postat av: anna romanazzi-segerstedt

Visst var jag på väg att skicka ett!!!

2011-02-23 @ 22:03:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0