Förväntningar

Jag tog reda på så mycket som möjligt om Oz innan jag åkte hit. Även om landet verkade fantastiskt ville jag ha en rimlig bild och vara beredd på att mina förväntningar kunde krossas likt äggskal under en ångvält. Det var en bra idé då allt jag var inställd på skulle vara värdelöst har fungerat... åtminstone någon level över värdelöst. Internet var inte roligt innan jag flyttade in i mitt rum. Nu är jag lyckligt lottad nog att ha ADSL som fungerar lika bra som hemma och dessutom inte kostar mig något extra. Score! Sedan hade jag hört om allmäna kommunikationer lika sega som jag en måndagmorgon... Well, hittills har de fungerat bra, allt jag har åkt har hållit tiderna - att det dessutom går minst 4 bussar i timmen oavsett tid på dygnet från stan hem till mig är heller inget jag klagar på. Hur systemet fungerar i rusningstrafik när man har en tid att passa är väl en annan femma, så jag lämnar denna punkt öppen.
Andra saker som jag inte hade förväntat mig:
* Rena och gratis(!) offentliga toaletter mitt i stan
* Sjukt många stora fladdermöss som flyger över stan mestadels i skymningen. Uppsalaborna kan härmed sluta beklaga sig över kajorna då undertecknad anser att kajor är way mycket trevligare än dessa flygande skräckfilmsvarelser, huuu!
* Latte för en dollar = 7 spänn på 7eleven, jippiiii!
* Att jag skulle bli solbränd med solskyddsfaktor 30+ och utan att ha solat en minut - lite ozonskikt hit tack!
* Gratis buss mellan Central och Circular Quay! om man har tråkigt en dag kan man åka runt runt och bara kolla på allt folk. Mörka solglasögon rekommenderas då detta kan ses som ett något udda beteende.
* Att Quay uttalas ki (svenskt i)
nu kommer jag inte på något mer för tillfället. Natt råder i Australien och trevliga O-weekaktiviteter står på morgondagens schema så därför säger jag god natt, vi hörs ikväll/imorgon!
Jag gillar inte att klaga och det känns som att svära i kyrkan att beklaga sig över vädret när jag vet att ni har snöstorm hemma, men lite vackert väder hade inte suttit fel...

Kommentarer
Postat av: anna romanazzi-segerstedt

godnatt!

2011-02-13 @ 16:43:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0