tivoli och marknad

Vi fortsätter att plocka russin ur Sydneykakan i en allt mer desperat takt. Igår var vi på tivoli! Luna Park ligger snett mitt emot Operahuset och efter ett fåtal minuter med färja klev vi in på nöjesfältet bland sockerrusiga kids, strilande duggregn och clowner. Jag åkte berg- och dalbanan, Pariserhjulet och hästkarusellen, ni vet den där klassiska vackra med gulddekor och hästar. Den var min favorit. Pariserhjulet stannade högst upp efter en hackig inbromsning följt av ett knarrande metalliskt ljud. Vagnen gungade fram och tillbaka i blåsten och jag och V tittade lite lätt nervöst på varandra och tankar som "vagnen kan verkligen inte lossna. Verkligen inte" och "titta INTE ner!!" flög runt i min hjärna. En evighetslång minut senare började den lika hackigt snurra igen och jag hade bara borrat in naglarna någon centimeter i min stackars pojkväns arm... Utsikten var fin iallafall. Tuffa V åkte två andra karuseller som jag stod på betryggande avstånd och tittade på. En var jättehäftig! En snurrande cylinder där man först stod lutad mot väggen och när den hade uppnått tillräcklig fart försvann golvet och det var enbart centripetalkraften mot väggen som gjorde att man hölls kvar.
Under hela besökte tänkte jag på mekaniken. Mekaniken är en apsvår kurs inom ämnet fysik som vi läste i höstas innan jag åkte till Oz. Den handlar om krafter (inte Harry Potter-dylika), sådant som snurrar och fritt fall och 99% av alla övningsuppgifter och exempel går således att härleda till karusellturer. Jag har fått men för livet med andra ord...
Idag sken solen och jag blev väckt av en morgonpigg Victor redan klockan 9. Vad har hänt med mig? Hemma är det jag som är den morgonpigga, vaknar tidigt på helgmorgnarna och ger mig iväg på ett morgonpass på gymmet eller en uppfriskande promenad. Nu ligger jag i sängen som en trött flodhäst och har nära till tårarna trots 10 timmars sömn... Men allt är ju upp-och-ner i detta land, kanske även våra vanor blir omvända?!
Efter ett konditionspass på gymmet vaknade jag till liv och vi begav oss återigen till mysiga Paddington Markets. Varje stadsdel har sin egen helgmarknad men utan att ha besökt de andra är Paddington min absoluta favorit. Finns massor med fina och ovanliga hemgjorda smycken, snygga och i de flesta fall miljövänliga och etiskt producerade kläder från mindre kända designers, hembakat fika och choklad, målningar och foton. Jag hittade massor med fint, vad sägs om ett par byxor gjorda av 100% bambufiber? Var fast besluten att stå emot frestelserna men en tröja i 75% silke för $20 var nästan för bra för att vara sant.
Nu är vi hemma och käkar lite. Kvällsplanerna är lite oklara än så länge men i staden som bara sover ibland lär vi inte vara sysslolösa!
Med förhoppningar om att ni finner svalka i värmeböljan
/eder L.

Lunatic på Luna Park

Den häftiga karusellen där golvet försvann!

Min favvo!

Jag nyss i nya silkeströjan! Ser du mamma hur välstädat vi har i lägenheten? ;)

Kommentarer
Postat av: mamma

oh, så fint!

2011-07-17 @ 22:44:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0