tropiska norra queensland

Hallo!
Som det har hänt saker sedan senast, jag skulle få skriva spaltmetrar om allt vi har varit med om under resans första dagar... Mestadels positiva upplevelser dock!
Flygresan gick bra även om vi befann oss i zombieliknande tillstånd hela tiden på flygplatsen och under resans gång efter för lite nattsömn (pga soluppgångsbilderna ni vet!) följt av den mindre glamorösa flyttstädningen. Klev av planet och möttes av varm fuktig tropisk luft den sena kvällstimmen till trots. När vi kom till hostelet tog det tvärt slut på det roliga.
Låt vara att stället var rätt sunkigt och nedgånget och vårt rum klaustrofobiskt litet med en enda möbel (sängen). Design inspirerad av fängelseceller skrämde oss inte, vi var alldeles för trötta. MEN: papptunna väggar och taskig arkitektur gjorde att alla ljud från ställets fyra våningar hördes rakt in i vårt rum. Prat, skratt och fylleskrål från våra ohövliga medboenden gjorde att sömnen blev minst sagt rubbad - igen... Men nu ska jag inte berätta om min förvandling till en självömkande grinig 3-åring (sömn är viktigt ju!) utan istället berätta om resan:
vi har nämligen varit i regnskogen!!! Det var magiskt. Såg ut som i Avatar med alla speciella växter och ljusskimmer (fast allt var grönt istället för blått). Vi blev upphämtade igår morse och fick bland annat åka på båttur och se livs levande vilda krokodiler!! Jag och V blev förstås jätteimponerade och tyckte att de såg ut som dinosaurier. Den största var kanske 4 meter lång och där låg de och jäste i solen bara några meter ifrån oss... Fanns tydligen hajar i floden också. Är man less på livet kan man alltid ta sig ett dopp där!
Efter några stopp till kom vi fram till vårt boende för natten. Hela anläggningen kändes lyxig och exotisk - mitt i regnskogen med små mysiga trästugor och ljuskantade gångar mellan träden. Den låg alldeles vid stranden. Kostade inte mer än ett vanligt hostel, väldigt värt! Både regnskogen (Daintree Rainforest) och Stora Barriärrevet i havet utanför är världsarvslistade så det var en mäktig känsla att befinna sig där de möttes. Vi gjorde en egen vandring längs med den flera kilometer långa stranden som var nästintill öde och täckt med nedfallna kokosnötter, 9 km tur och retur, och vi fick se en krokodil på avstånd vid en flodmynning!! Vattnet var ljummet men på sommaren går det inte att bada på grund av de livsfarliga maneter som simmar omkring där. Trots vinterns ankomst tog vi det säkra före det osäkra och badade i den fina hotellpoolen istället.
Med tunga steg fick vi lämna den mysiga tysta stugan för färd hemåt. På vägen hem stannade vi bl.a. i Port Douglas (liten hamnstad) och på ett zoo där vi fick klappa och mata kängurur och se ormar, krokodiler och fåglar. Vi är väldigt nöjda med vår regnskogsutflykt. Så vackert med alla olika växter - mer än hälften av alla växt- och djurarter i Australien finns i denna regnskog som bara täcker 0.25% av landets yta! Hann även med att sola en timme på den vackra stranden ni ser på bilderna imorse så nu är vi på g med brännan! ;)
Nu ska vi försöka sova, vi har klagat och gnällt och har blivit flyttade till ett tystare rum så förhoppningvis står vi ut de sista 4 nätterna i Cairns innan vi drar vidare på nya äventyr. Barriärrevet väntar imorgon! Jag är så glad för att vi får uppleva allt detta fina. Nedan följer bilder från idag och igår, enjoy!
Jag plaskar i havet!
Jag matar en otroligt söt känguru! :)
Eh... jag igen... men det var V som var fotograf under resan!
Cape Tribulation utsiktsplats
"Fat Albert" ligger och tar igen sig efter förra månadens matjakt (guiden sa att krokosar kan gå flera månader utan mat!)