böcker

Aloha!
Jag försöker bringa lite exotisk feeling i min vardag, för vädret här är bångstyrigt likt en vild hingst! Imorse sken solen så falskt och det var varmt och skönt, inte ett moln i sikte. Surfingen fick vi tyvärr hoppa över då vågorna var väldigt små och oregelbundna. Vi satte oss på färjan in till stan och njöt av den ljumma havsbrisen. Letade på mitt entusiastiska initiativ upp ett fembönigt café* där jag avnjöt en cappuccino på bönor från Nicaragua och V tog en varm choklad efter lite gnäll om att man egentligen inte kan dricka varm choklad i juni. Satte oss på en bänk för att i lugn och ro avnjuta våra varma drycker då V plötsligt flyger upp med orden "DET REGNAR!" Jag var imponerad över hans pondus och blixtsnabba handlande i situationen - man kunde tro att det rörde sig om en brand, hjärtattack eller tsunami, men han har lärt sig the hard way att känner man en regndroppe här i Sydney så följer miljontals inom loppet av några sekunder. Så även denna gång. Vi hann precis under tak och lyckades ta oss relativt torrskodda till en resebyrå där vårt planerande inför Queenslandresan fortskred. När vi kom ut var det säkert 5 grader kallare, blåste storm och ösregnade. Och där gick vi i våra nätta sommarutstyrslar och frös som två nakenhundar i Sibirien.
Egentligen ville jag berätta en annan sak i detta inlägg. Jag har köpt en ny bok! Jag älskar att läsa. Det är en passion. En passion som jag undertrycker stora delar av min tid för att jag pluggar, är för trött eller ägnar mig åt mer lättillgängliga läsupplevelser som bloggar och tidningar. Men vad går upp mot att läsa en riktigt bra bok? Bokhandelsbiträdet i bokhandeln i Manly sprang från hylla till hylla och plockade vördnadsfullt fram den ena pärlan efter den andra. Jag ville läsa böcker skrivna av australiensiska författare och fick ett helt gäng, bara för att behöva lämna ifrån mig dem och springa till färjan. Det slutade med att jag köpte en: The Secret Fate of Mary Watson av Judy Johnson. Utspelar sig i Australien på 1800-talet och handlar om Mary Watson (som funnits på riktigt!) och det öde hon möter. Hoppas och tror att den är läsvärd! Nu har jag bara fyra andra böcker som jag också vill köpa. Om jag inte också hade en passion för god och hälsosam mat hade jag lätt levt på nudlar resten av månaden för att ha råd!
Har även skypat med Sabina hemma i Sverige idag, trevligt :)
Nu ska jag trotsa ovädret och ge mig ut och springa. Intalar mig att det kommer att kännas bra efteråt. Och att frisk luft är bra för självförtroendet, arbetslivet och immunförsvaret. Hörs snart igen, cheers!
* helt enkelt ett café som har fått fem av fem kaffebönor i min Coffeeguide Sydney 2011!
Sånt väder som det är på bokomslaget är det ute nu! unweather

UPDATE: Sprang hela 6 km, yeeeah! psyke av stål that's me! Nu ska jag fira med te och ugnsbakade nötter :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0