vivid sydney

Just nu pågår en ljusfestival i Sydney för att lätta upp vintermörkret. Jag har själv varit väldigt trött de senaste dagarna, ungefär som en björn som behöver gå i ide, och jag tror att det är vinterns fel - även om kylan för tillfället lyser med sin frånvaro blir det mörkt redan kring femtiden, usch.
Festivalen är en trevlig hyllning till ljuset och runt om i staden finns ett antal ljuskreationer/konstverk, de flesta virtuella. Min favorit är Operahuset. Det är utsmyckat med olika rörliga mönster som dansar på dess kakelklädda fasad efter mörkrets inbrott, häftigt! Victor tycker att det är fult men jag håller inte med.
Idag har jag pluggat hela dagen och druckit sunkigt frystorkat kaffe för att hålla mig vaken. På eftermiddagen besökte vi Manly Art Gallery & Museum beläget vid färjehållplatsen. Där fick vi se lite antika serviser från Manly. Jag föredrar Art Gallery inne i stan, ett måste för alla som besöker Sydney - moderna fotografers verk samsas med äldre målningar, och inträdet är gratis! Vi har även besökt Café Svensson där V köpte med sig lite svenskt godis och vi bläddrade i gamla tidningar. Trevligt! Nu sitter vi på färjan på väg hem och det gungar så att middagen letar sig upp samma väg som den kom ner, uuh... På återseende! och njut av de ljusa sommarkvällarna för mig :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0