Kriser, norrmän med bräda och mystiska djur

Idag har jag varit i skolan 12 timmar och varit med om en milstolpe i mitt Oz-liv: jag har sett mitt livs första possum! Jag är ganska säker på att det var en sån. Gick till tåget och såg en folksamling som stod och tog kort på en liten grå råttliknande varelse som satt på en sopkorg, förmodligen letandes efter käk. Jag stövlade glatt fram och bara ”oh, is that a possum? It’s so sweet!” varpå possumen (possumet?) blev skraj och med oväntad vighet skuttade upp i ett träd. Allas blickar vändes irriterat mot mig och jag fick plötsligt väldigt bråttom till tåget. (smidigsomettkylskåpthat’smyname)

Mitt första djur såg jag dock redan dag 1. Jag landade 7 på morgonen efter 32 timmars resande varav kanske 1 timmes sömn. Det var 40 grader varmt och jag befann mig i en märklig dimma. Det enda min hjärna klarade av att tänka var ”gåååå annars somnar du!” Så jag gick och gick och gick. Från 9 på morgonen efter att ha lämnat mina väskor på hostelet till halv 6 på eftermiddagen. Jag bara tog en karta och gick runt hela Sydney. (I halvtid kom jag på att jag kanske behövde solkräm och vatten…) I mitt zombieliknande tillstånd får jag plötsligt syn på en jättespindel och börjar fundera på om jag hallucinerar, men sen dess har jag sett massor av dem så det var nog verklighet.

 

Anledningen till min sena hemkomst idag stavas Global Leadership Program, en av fördelarna med Mac Uni. Man deltar i 10 workshops (finns typ 50 att välja bland!) under terminen, vart och ett behandlar jätteintressanta ämnen såsom ledarskap, internationell rätt, business etiquette, utveckling av talarskills osv.  Deltagandet skrivs in i ens transcription records och man får ett fint intyg att visa upp när man söker jobb.

Idag var jag på ”State failure and crisis in Sudan and Somalia” bara för att det lät intressant och allmänbildande. Det var det! Där hörde jag iaf två killar som pratade norska varpå jag (förstås) börjar snacka med dem. Det visar sig att den ena killen har en nästan ny 7.4-surfbräda att sälja! scoooore! :D jag sa att jag borde få kompisrabatt för att Sverige alltid ger högst poäng till Norge i Eurovision Song Contest. Det hade han inga invändningar mot, så vi får se om det blir en affär eller om jag lånar av den snälla Northern Beach-tjejen istället. To be continued!

 

Jag, trött och utan fräknar innan avresan till Australien. Längtar efter den mysiga röda filten som jag fick i julklapp av min V! <3


Kommentarer
Postat av: anna romanazzi-segerstedt

Kul! man kan ju alltid försöka med vad som helst, som t ex att Sverige ger mest poäng till NOrge, jag du är kul,

2011-03-07 @ 19:59:13
Postat av: Anonym

Linnea, jag tycker din blogg förtjänar publiceras som en BOK. Den är helt fantastiskt rolig!

Tipsade Farmor att läsa den, and she goes "Men varförihelavärldenskriverhonpåinternetsåmanintekanläsa???" (så var skulle du skriva då?)

Kul med dina lägenhetskompisar, hoppas att det inte blir fler negativa upptäckter. Satt i mittenraden i mitten bredvid två hostande indier på vägen hem - och mycket riktigt känner jag mig som jag känner nu: Inga virus down under?

2011-03-07 @ 20:45:03
Postat av: Linnea

Ärade föräldrar, tack för era värmande ord! Ni förtjänar onekligen lite cred på grund av arv och miljö :) haha, hur skulle man kunna läsa om det inte var på internet? Brev på väg till farmor snart! Kram

2011-03-08 @ 13:20:07
Postat av: Linnea

Ärade föräldrar, tack för era värmande ord! Ni förtjänar onekligen lite cred på grund av arv och miljö :) haha, hur skulle man kunna läsa om det inte var på internet? Brev på väg till farmor snart! Kram

2011-03-08 @ 13:20:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0