Boys and girls - om jämställdhet

Godmorgon!
Alltså. Jag vill att det här ska vara en blogg som man blir glad av att läsa, men nu är jag upprörd. Jämställdheten i Australien är enligt min åsikt högre än i Sydeuropa, vilket är bra, men den är inte i nivå med Sverige. Läste en artikel i största dagstidningen här, Sydney Morning Herald, där en krönikör hade skrivit om föräldraledighet vs karriär. Hon menade att visst, det är inte så jättekul att kvinnor generellt tjänar mindre än män, men det var naturens logiska ordning. För kvinnor älskar sina barn mer än män, så är det bara. Därför ska dom vara hemma och ta hand om barnen medan männen jobbar, gör karriär, tjänar stora pengar och får makt över sina liv och sin omvärld. Hon nämnde också att om det ska vara nära 50/50 könsfördelning i vissa yrken så måste kvinnorna vara bättre än män för att det skall vara rättfärdigat. Annars var det "onaturligt". Ehm... var är logiken?

Bläddrade i en surftidning som hade uteslutande män på alla bilder - visst, det kanske är en större andel män som surfar på hög nivå. Men en av få bilder på en tjej som surfade, vad tror ni den artikeln handlade om? Jo - att denna tjej hade blivit framröstad som surfvärldens sexigaste tjej. Hela artikeln handlade om det. Sedan nämndes som en liten parentes att det rörde sig om en av de bästa surfarna i världen som hade vunnit otaliga titlar och tävlingar. Sedan var det en fallande skala med bilder på snygga chicks som kommit 2:a, 3:a osv. Varför kunde inte dessa få medverka i tidningen på samma villkor som grabbsen? Män blir bedömda efter prestationer, kvinnor efter utseende. Roligt. Om man inte råkar vara tjej.

Att vara tjej och plugga till civilingenjör ses också som väldigt kontroversiellt här. Då folk frågar vad jag pluggar brukar jag säga som det är: ekonomi här och civilingenjör i Sverige. I 99% av fallen säger då personen som frågar (om det är en kille): "Wow, det är ju jätteovanligt med tjejer som pluggar till ingenjör!" I all välmening säkert, men det blir så konstigt... Jag känner mig som ett freak som tydligen inte är en vanlig tjej utan snarare nån slags exotisk rymdvarelse. Och vad förväntar de sig att jag ska svara? Konversationen brukar dö ut där och då för jag vet faktiskt inte vad de menar med det och vad jag ska säga. Från tjejer har jag fått höra ett antal gånger "jahaa, du är en sån där smart tjej!" och då blir det samma sak liksom, vad ska jag svara? Ska jag säga att jaaa, jag är supersmart och supertråkig, eller näää, jag är faktiskt en av de dummare i min klass (vilket är mer sant) eller what? Jag tror nämligen att bägge kommetarer har någon slags undermening. Att ovanlig och smart betyder konstig och tråkig. Sen brukar jag få tråkighetskomplex och måste överkompensera genom att vara extremt rolig och galen resten av kvällen, haha. Bra psyke?!

Idag står plugg och yoga på schemat, har kört lite för mycket styrketräning så jag har sored muscles som det heter här (träningsvärk). Vi hörs senare!
Jag är en sucker för matematik, alltså är jag booooring.

Kommentarer
Postat av: anna romanazzi-segerstedt

Bra Linnea!!! Härligt med en så medveten dotter!

Men de som pluggar i Australien som kommer från Europa vad pluggar dom till? Barbies?

2011-03-18 @ 01:01:14
Postat av: Linda

Ja,! hâller fullständigt med, har sjukt mânga exempel pâ samma grej här i Paris, ännu tydligare nu när jag jobbar inom ett sâ mansdominerat yrke. Otroligt bra att du reagerar över sâ viktiga saker, och Nea, det är coolt att vara smart. Var stolt över det! Jag älskar när folk tycker jag är konstig. Bättre det än att vara som alla andra, vem vill det liksom? Fin bild pâ dig förresten, Kram

2011-03-18 @ 10:42:06
Postat av: Jessica - bjurlerstamjessica.blogg.se

sv: jo precis får hoppas på att de blir fint väder! :) är allt bra annars? :)

2011-03-18 @ 11:41:54
URL: http://bjurlerstamjessica.blogg.se/
Postat av: Linnea

Tack för era peppande ord! Så sant så, kul att vara en dussinmänniska liksom. not...

haha nää mamma, de flesta på mitt uni pluggar ekonomi oavsett var de kommer ifrån. Det är nog bara en allmänt vedertagen uppfattning att tjejer inte är lika smarta som killar.

2011-03-20 @ 12:15:28
URL: http://linseg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0