the art of being happy

Läste igår i både australiensisk och svensk tidning att dina vänners statusuppdateringar på Facebook kan göra dig olycklig. Man läser om andras lycka och får för sig att alla andra är superlyckliga och har perfekta liv medan man själv sitter och tittar ut över den mulna himlen, petar sockludd mellan tårna och går till samma trötta affär som alltid för att köpa tandtråd och bananer. Krönikören i den svenska tidningen (Aftonbladets nätupplaga) hyllade folk som var negativa i sina statusuppdateringar istället för att verka så där äckligt sockerhöga, frälsta och nykära på samma gång. Jag tog åt mig lite för jag är av naturen positiv och glad och tror att allt blir vad man gör det till och att det är en mening med det mesta (förutom kackerlackor. HATA). Efter lite funderande kom jag fram till att jag inte håller med dessa krönikörer. Det är inget jag säger för att verka perfekt. Men jag blir på mycket bättre humör av glada och peppande kommentarer än dystopiska och bittra dylika. Visst har man dagar då man känner "åh vad lyckade alla andra utom jag är" men om jag ser en sån där glad och lyckad update blir det snarare så att tävlingsinstinkten tar över och jag vänder det till ett "kan hon så kan jag!".
Och ligger det inte rätt mycket missunnsamhet i detta? Visst, man behöver inte ljuga om att man har varit på fest med kungen av Danmark eller fått en Maldivernasemester av sin pojkvän (även om det kan vara sjukt kul att ljuga ibland!) men om man verkligen är glad och har riktiga vänner så borde de väl bli glada för ens skull, right?
Så. Jag vill verkligen inte göra någon olycklig, så håller ni med ovanstående krönikörer kan ni sluta läsa. För jag är så lycklig här. Jag ska få flytta in i typ min drömlägenhet i Manly över vintern, en minut från stranden, tillsammans med min fina pojkvän som kommer hit om bara 34 dagar. Idag har jag surfat, solat på stranden, pluggat och tränat och har dessutom ett riktigt fint extrajobb som krönikör på G (mer om det sen, om jag får det!). Jag fick en TimeOut Sydney-tidning gratis och en blomma av en främling. Jag kom på att jag gillar köer om dom befinner sig bakom mig istället för framför (okej, jag är lite skadeglad. men bara lite).
Till sist måste jag få dela med mig av ett roligt citat från TimeOut-tidningen. Det var på temat "25 reasons to love Sydney" och de flesta sa klyschiga saker som jag om typ människor, klimat och vackra byggnader. Men en person anger följande anledning till att älska Sydney: "Because when you catch the Manly ferry on a stormy day, there's the slight, thrilling possibility you're going to your doom".

ps. för er skadeglada kan jag meddela att jag åt svartbrända grönsaker till middag och nyligen dödade en kackerlacka en halvmeter från min säng.

Kommentarer
Postat av: Linda

Âh bra skrivet Nea, men please berätta mera om ditt krönikör jobb!

2011-03-30 @ 13:38:19
Postat av: Carro

haha låter som du har det helt underbart! Å håller helt med dig om att positiva kommentarer är så mycket bättre än negativa! Vem vill höra hur tråkigt och värdelöst ens liv är liksom.. :P

Är det klart att du fått lägenheten i manly redan!? I så fall, jätte grattis! :) Sen måste du verkligen berätta mer om krönikör jobbet! Spännande! Saknar sig! Måste skypa snart igen! :)

2011-03-30 @ 18:25:52
Postat av: Linnea

åh tack, va snälla ni är :) jaa ska skriva på för lägenheten imorgon, jippie! mer info om krönikörjobbet kommer ;)

2011-03-31 @ 00:15:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0