Valdag

TJA!
Idag är det val här i NSW. Min flatmate försökte förklara systemet för mig så vad jag förstår är detta inte motsvarande riksdagsval utan state elections. Det kan förklara varför det inte har märkts av så mycket. Jag snodde en valbilaga från Sydney Morning Herald igår som jag ska läsa nu - man måste ju ha koll på sin omvärld! Här i Australien måste alla över 18 år rösta annars får man böta. Dyrt att vara soffliggare alltså...
Gårdagskvällen var riktigt trevlig! Vi började hemma hos Josefin alldeles bredvid Hyde Park. Hennes kompis är bartender så hon fixade stekiga cocktails :) sedan gick vi runt på lite pubar i Darlinghurst innan jag vandrade mot min buss. Denna gång hade jag mer tur än i tisdags (då jag fick vänta 55 minuter på nattbussen) och kom hem välbehållen alldeles för sent för att jobba morgonen därpå...
Var dock oförskämt pigg imorse och det har faktiskt gått riktigt bra på jobbet idag för första gången! Jag har lite allergi mot touchscreens och kassaapparaten har touchscreen vilket resulterar att jag antingen slår in fel grej (händer typ 9 ggr av 10) och får börja om från början eller slår in 10 cappuccinos istället för en... Men de allra flesta kunder är snälla och tålmodiga och jag flinar nervöst och slänger ur mig alla artighetsfraser jag kan på engelska. Så det fixar sig :) och jag trivs bra! Man står inte stilla en sekund utan det finns alltid någonting att göra. Det passar mig perfekt. Jag gillar att ha ett jobb där det är full fart, tiden går snabbare då och så är det bra att träna sin stresstålighet inför när jag ska bli master of science (jaa, min civilingenjörsexamen heter så på engelska! hur coolt som helst!) och tjäna stora stash. Det är nyttigt att pröva på att ha enklare jobb innan man börjar jobba "på riktigt" för då kanske man blir mer ödmjuk när man väl blir stor. Tror jag.
På tal om jobb, en fin sak med Mac Uni är att man kan söka internships = typ praktikplatser inom i princip vilka branscher som helst, och detta gäller även futtiga utbytesstudenter som jag! Så jag ska se till att få bra betyg i alla kurser nu och söka inför nästa termin, då givetvis inom miljö- och vatteningenjörsbranschen. Skulle vara hur kul som helst! På tal om det måste jag plugga lite nu. Fiscal policy i makroekonomi och efficiency & equity i mikroekonomi står på schemat. Ska bara förbi gymmet i Mosman för lite pilates först - härligt efter att ha stått upp en hel dag. livet är underbart!
Födelsedagsbarnet och bartendern

Fina Josefin öppnar paket

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0