manly

Vi bor i Manly fram till 11 juli. Jag tänkte att jag skulle introducera stället för de som har mindre bra koll på Sydneys stadsdelar.
Manly ligger 30 minuter med färja från centrala Sydney. Färjeturen är vacker, man ser höga skogsklädda kullar (påminner om Norge!), passerar villor med havsutsikt och har chansen att se delfiner och valar i vattnet innan man slutligen glider förbi Operahuset med Harbour Bridge på andra sidan. Jag har sett delfiner som hoppar i vattnet vid två tillfällen och det är så fint! Så mycket skönare att åka färjan än de överfulla bussarna som sällan håller tiderna.
Manly är mest känd för sin långa sandstrand - nästan 1.5 km. Surfingen är bra och det ligger i princip alltid ett gäng surfare ute i vågorna. Stranden är längre, smalare och mysigare än den mer kända Bondi Beach. En strandpromenad som passar utmärkt att jogga på löper längs med stranden (vi var ute senast ikväll och sprang). På andra sidan ligger en massa små restauranger och barer med uteserveringar. Huvudgatan, en gågata med mestadels beachinspirerade affärer, bär det något Italieninspirerade namnet The Corso.
Man kan även vandra längs med havet i naturreservatet som är en del av Sydney Harbour (flera mil vandringsleder!), besöka Oceanworld Manly och simma med hajar, kika på ett spökslott som användes som ett försvarsfort för att skydda hamnen från inkräktare i stadens ungdom, gå till museum/konstgalleri (jag vill!) eller besöka ortens biograf som liksom i resten av Sydney har Bargain Tuesdays då filmerna bara kostar 10 dollar (typ 70 spänn).
Det är så härligt att komma hem från skolan/jobbet och gå förbi stranden på väg hem från bussen, ta av sig skorna och gå barfota i sanden. Tempot är mer småstadslugnt än inne i stan och min hy mår mycket bättre av havsluften här i Manly än den avgasstinna luften i innerstan. Nackdelen är att det tar mig 1.5 timme att komma till skolan, jag åker inte båt utan tar buss/tåg som ofta är förseningsdrabbade. Därför överväger jag att flytta in till stan när jag åter blir ensam i augusti. Men Manly har sin charm och liknar ingen annan stadsdel i Sydney, så jag kan absolut rekommendera ett besök för de som har vägarna förbi södra halvklotet! (Se upp för horderna av japaner med kamera som kommer från Manlyfärjan under soliga dagar, de väjer inte för någon!)
Victor på Manly Beach. Havet har så fin färg, alldeles grönt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0