a bad dream

Imorse vaknade jag en och en halv timme före planerad uppstigning av att jag storgrät. Jag grät så jag skakade. Orsaken var en dröm. Eller snarare en mardröm.
I drömmen befann jag mig i Sverige. Den enda glädjen var att mamma och pappa var där. Allt annat var panik. Jag minns hur allt var grått, dämpat, mörkt, kallt. Hur jag gick och gick och inte såg en människa, bara träd och bilar. Då slog det mig att bilarna körde på fel sida. Man kör väl ändå på vänster..? I drömmen drömde jag mig bort till Australien. Genast blev drömmen flera nivåer ljusare. Det starka dagsljuset var där, solen, grönskan, stranden, alla leende människor. Alla människor jag känner och inte känner. Okända människor som får mig att skratta varje dag. Kontrasten var slående och jag kände bara hur jag ville tillbaka. "Men du är ju hemma nu", sa mamma och pappa. Det tog som ett slag i magen. Jag minns hur jag tänkte "jag var hemma". Hur jag hysteriskt ville tillbaka. För jag hade inte ens fått ta farväl. Säga hejdå åt alla. Mina flatmates som jag gillar starkt deras ibland något besynnerliga vanor till trots och alla andra, svenskar, utlänningar, vänner och bekanta som förgyller mina dagar här. Hur pappa sa "du kan flytta till London, det är nära". Och jag tänkte att jag vill inte till London.
Jag ville bara hem. Och hemma i drömmen var Sydney, Australien.
Men det var som sagt en dröm...
Operahuset i soluppgången, sett från ett tågfönster på Harbour Bridge

Kommentarer
Postat av: Linda

Vilken dröm Nea! Det betyder att du mâste tillbaka till ditt riktiga hem Sydney efterât, eller âtminstone bo kvar utomlands!!

Kramar

SS

2011-11-16 @ 22:44:39
URL: http://lindaromanazziparis.blogspot.com/
Postat av: mamma

Linnea mitt lilla hjärta!

Man väljer själv vad som är en hem. Jag och pappa har du alltid kvar oavsett var du bor. Ens hem kan vara på ett ställe eller överallt. När man som jag har flyttat mellan två länder under den känsliga tiden är lite i ingenmansland, ibland tycker man si och ibland så. Jag förstår din ångest inför att återvända men Australien finns kvar och du har så många många år framför dig, man får ta en sak i sänder. Nu är det meningen att du ska komma tillbaka och färdigställa studier m.m. Sen får man se. Sånt är livet, lite varierande och det är väl bra. Du får bo här tills allt ordnar sig, Vi hämtar dig den 9 december. Kram mamma

2011-11-17 @ 18:27:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0