Efter regn kommer solsken

Ibland känns livet som ett tv-spel. Som igår när jag tittade ut på balkongen och fick syn på en brinnande blomkruka. Det var min rumskompis trevlige pojkvän som hade fimpat i blomkrukan (ibland slänger han fimparna i sopkorgen i köket...) varpå krukan som var av plast hade börjat glöda och ett stort hål uppenbarat sig på sidan. Jag gick lugnt ut med ett glas vatten och dränkte den stackars krukan. Hur växten mår är oklart. En annan surrealistisk känsla är att stilla glida fram i regnet och mörkret på Crown Street på väg hem från gymmet. Jag älskar den känslan. Det kan hända att jag har lånat V's gamla longboard (som jag skulle sälja men jag klarade inte riktigt av det) och på egen hand lärt mig skejta. I början var det väldigt vingligt men nu går det så bra, jag känner mig som en äkta skater girl och brädan följer min minsta vink. Får en hel del glada tillrop från förbipasserande också. I början var det ganska farligt då jag gled fram och inte hade så bra kontroll över brädan. En gång rymde den ut bland bilarna vilket inte alls var kul. En bil fick tvärnita så det började lukta bränt gummi över hela Surry Hills. Jag höll andan och väntade på den kommande utskällningen och förberedde mig med tusen I'm sorry!. Men detta är Sydney och ut kliver en ung man, några år äldre än mig kanske, och ser allvarligt oroad ut. Han frågade hur jag mådde, om jag var okej, om jag ville ha skjuts hem? Jag blev helt paff - hade som sagt väntat mig värsta utskällningen... Jag försäkrade honom om att jag var lugn och bad om ursäkt vilket han knappt verkade höra - han var bara orolig för mig. Har fortfarande inte vant mig vid att människor är så otroligt omtänksamma och hjälpsamma mot främlingar. När jag återigen hade intygat honom om mitt välmående avslutade han med ett "Have a good night!" varpå han åkte vidare.
Jag har jobbat 6 timmar idag med att dela ut flyers. Det är kallt och ösregnar. För er som inte varit här så är vädret i Australien så mycket mer intensivt än i Sverige. Inget halvdant duggregn eller blek sol utan antingen är det gassande solsken så man knappt kan gå ut utan solglasögon om man vill behålla synen, eller så vräker det ursinnigt ner som idag. Kanske är det Sydneys sätt att förbereda mig på att åka hem. Försätta mig i koma innan döden. Det gör inte lika ont att lämna ett regnigt och kylslaget ställe som ett ställe där solen gassar och ljumma havsbrisar ömt smeker omgivningarna. Jag har vandrat omkring med en känsla av lättnad idag. Har varit ledsen och mått dåligt över att behöva lämna detta underbara ställe, men nu har jag nått någon slags acceptansnivå. Funderade på att förlänga min vistelse några dagar men det sägs ju att man skall lämna festen när det är som roligast... Eller som min kloka mor säger, att det är dags att vara hemma i Sverige en period för rehab ekonomiskt, intellektuellt och återuppbyggnad av hjärnceller. Innan jag drar vidare ut i vida världen. Well well, än är det inte över! Nu skall jag glida iväg till gymmet, är ju Beach 2011 för fullt här ;D sen väntar en lugn kväll med lite städning och planering och återhämtning. Imorgon är det frisörbesök, fika med Madde och förhoppningsvis lite festligheter senare under kvällen!
Hoppas ni har det fint i novembermörkret. tjingeling
Jag och söta Agnes på The Club i lördags - notera hur vi ovetandes hade valt misstänkt liknande outfits!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0