...and the heat goes on

Nu har jag varit dålig på att uppdatera igen - sorry! I vanlig ordning har sjukt mycket hänt sen senast - jag kan lätt säga att lika många roliga saker har hänt under mina 10 månader i Australien som under hela resten av mitt liv..!
Lördag kväll var jag ute och tog en drink med en bekant från gymmet. En drink som utvecklades till en mindre pubrunda till några av de väldigt trevliga små barerna kring Oxford Street och sedan hamnade vi på kända nattklubben Kit & Kaboodle i Kings Cross där mitt sällskap kände ägaren och vi kom in gratis. Jag pratade med ett gäng på dansgolvet som tog mig för amerikanare vilket gjorde mig sjukt stolt (visar väl att min engelska inte är askass längre) och jag log resten av kvällen.
Söndagkvällen var galen. Under dagen chillade jag i Bondi och avslutade med en joggingrunda i kvällssolen. Sedan var det barbeque på Hannas och Agnes lyxiga balkong. Det hela avrundades kring midnatt efter att jag hade hittat en gitarr som jag euforiskt klinkat på. Vandrade mot Kings Cross där jag tänkt köra en repris på gårdagen och ta tåget hem. Ganska nära tågstationen kom en random tjej fram till mig och sa "You shouldn't walk alone in Kings Cross by night! Come with us!!" Hon verkade snäll så jag gick med dem och de visade sig att de var från Tasmanien och hade besökt Sydney under helgen för att närvara på jättefestivalen Stereosonic (som jag inte aaaalls ångrar att jag hoppade över... don't talk about it!!). När vi nådde tågstationen tänkte jag gå hem men tjejen insisterade, möjligen under inverkan av smärre mängder starkare drycker, på att jag skulle följa med ut. Det var uppenbarligen något väldigt exotiskt med en svensk tjej. Jag tänkte att vad har jag att förlora? och ställde mig i kön till en klubb med henne och hennes två kompisar. Dock hade jag en del kvar av middagsvinet och min nyvunna vän föreslog att vi skulle tömma flaskan innan vi gick in på klubben. Det uppskattades inte av vakterna som förpassade oss till en mörk gränd och gjorde klart för oss att vi under inga omständigheter var välkomna in. Tråkigt eftersom hennes kompisar redan befann sig inne på klubben... Tjejen gick inte att hindra utan drog med mig in på nästa ställe där hon hittade en väldigt sleazy kille som köpte varsin drink åt oss. Så fort vi fått drinkarna tyckte min "vän" att det var dags att dra vidare och denna gång hamnade vi på en strippklubb... Jag lyckades övertala henne att vända vid garderoben då stället verkade väldigt suspekt. Hon fladdrade vidare och vi kom in på en helt okej klubb (notera att alla dessa ställen var öppna en söndagnatt!) med bra musik och med söndagsmått mätt många personer på dansgolvet. Ganska snart tappade jag dock bort henne och efter att ha letat ett tag (människan verkade inte riktigt i skick att fatta bra beslut) insåg jag att jag var ensam och bestämde mig för att dra hemåt. Då började jag prata med ett gäng fotbollsspelare från Adelaide som befunnit sig i Sydney över helgen för cup. Verkar som att alla som går ut på söndagar är tillfälliga besökare i behov av kvällsunderhållning. Dessa trevliga och inte alls påträngande herrar köpte mig en drink och jag dansade med deras gäng, fortfarande med ett paket sojakorvar i handen..! haha!! Jag träffade även två riktiga sjömän som stod på dansgolvet med full uniform efter att ha närvarat vid en minnesstund. Efter en stund dök två vitblonderade white-trash tjejer (från Melbourne) upp och gav mig mördande blickar. Tydligen ville de ha ensamrätt på de fyra okända pojkarna. Jag var på väg att gå hemåt då jag inte kände för en nattlig catfight men killarna tyckte att jag skulle stanna då natten fortfarande var ung. Kort därefter gick vi ut från klubben och tjejerna fortsatte att kasta bitchiga kommentarer över mig trots att jag inte gjort dem något... Jag bestämde mig återigen för att gå hem men fastnade vid ett rödljus pratandes med en svensk tjej. Då kom hela gänget ut igen och någon frågade om jag skulle hänga med vidare. Då spårade bitchtjejerna ur och började skrika okvädesord över mig(!!) varpå jag tog farväl av de andra trevligare delarna av gänget och gick hem. Efter ett fåtal meter kom två glada unga tjejer fram och sa "we saw you at the Bank!" varpå jag funderade över vilken bank jag besökt innan jag kom på att det var namnet på nattklubben. "Are you a model?!" fortsatte de storögt. Imponerad över deras igenkänningsförmåga förkunnade jag att jag inte var modell och att jag blivit ivägkörd av två ohövliga tjejer. Mitt nya sällskap förfärades över detta faktum och bad mig hänga med dom för vidare fest på Oxford Street - de hade just fyllt 18 och var på partyhumör trots den arla morgontimmen. Då jag ändå passerade tidigare nämnda gata på väg hem tackade jag ja. Vi gick in på två ställen men båda var nästintill folktomma vilket ju är förståeligt en sen söndagnatt. Jag tackade för mig och sa att jag skulle gå hem. Men tjejerna tyckte att det var väldigt olämpligt att jag skulle gå hem ensam genom nattens alla faror, och då de ändå skulle invänta sitt tåg till förorten erbjöd de mig sällskap. Så jag fick promenadsällskap hem i den varma Sydneynatten av två 18-åringar som oroade sig över att inte komma in på universitetet och återigen förundrades jag över hur vänliga de flesta är här. De hade aldrig träffat någon med ett sådant exotiskt namn som jag och insisterade på att få ta en iPhone-bild tillsammans med mig för att visa sina vänner att de träffat en svensk tjej som hette "linear".
Måndag sov jag länge, låg i Hyde Park och solade på eftermiddagen innan jag i vanlig ordning tränade. Snackade med modellkillen igen på gymmet som redogjorde för sin galna helg. Blev en lugn kväll i Paddington dit jag skejtade och fick sällskap hem av två nyanlända svenska tjejer som bodde på hostel i närheten av mitt place.
Tisdag, idag, åkte jag återigen till Bondi för att sola (vilket gick sådär då det blev molnigt lagom till min hänkomst...) Dagen har präglats av kreativitet då jag pratade med storasyster Linda imorse och hon tipsade mig om att fotografera min dag vilket jag genast följde. Dessutom sa mitt horoskop att jag skulle få en ljus idé idag. Tog med mig anteckningsbok (den med gula sidor ni vet) och penna och satt och tänkte så att jag producerade energi nog för att värma en mindre stad och skrev en massa saker i boken, så nu har jag saker på gång... vilken cliffhanger va! Efter ett dubbelpass på gymmet (överkropp + 5 km löp) mötte jag upp bästa Agnes & Hanna för färd mot Shady Pines Saloon. Det är en liten typ kvarterskrog som ligger dold i en mörk gränd vilket gör att bara locals hittar dit (och så vi då). Det finns ingen skylt utanför utan bara en vit dörr och inne i den relativt lilla källarkrogen råder amerikans Västern-stämning vilket kanske inte låter så inbjudande men den är helt fantastisk! Uppstoppade djur och allehanda gamla dryckesflaskor pryder väggarna och det är alltid fullsatt och högljutt oavsett veckodag. Skålar med gratis jordnötter står på alla bord och de har en billig drink gjord på färskpressad äppeljuice. Puben befolkas mestadels av närboende från Surry Hills, Darlinghurst och Paddington = ungt coolt media-/kulturfolk. Ikväll var alla extra pratglada - Hanna och Agnes snackade med en kiwi (person från Nya Zeeland) och jag snackade med en filmarbetare som jobbade med filmen Mad Max 4 som är en riktigt stor produktion med Mel Gibson i huvudrollen, han var på väg till Namibia för att spela in delar av filmen..!
Så så ser mina dagar ut i Sydney nuförtiden... vet inte riktigt hur jag ytterligare skall kommentera det hela men det är coolt. Obeskrivligt. Episkt. Som taget ur en TV-serie, och en riktigt bra sådan!! Stay tuned!
Ehm ja. Den i och för sig väldigt roliga rubriken tyder på att det inte hänt så mycket av värde i landet det senaste dygnet!
Ett litet smakprov på dagens dokumentärbilder - Juldekorationer och sommargrönska på vägen från mig till tåget.
Jag, Hanna och Agnes avnjuter rödvin och äppeldrinkar på Shady Pines tidigare ikväll! (tisdag)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0