Bilder och tankar en kulen fredagseftermiddag

Någon sa att man har en vardag överallt. Det stämmer. Jag tar dock inte detta som ett argument på att man skall nöja sig med att bo i den lilla stad där man råkar vara född resten av livet bara för att man kan käka samma mjukostmacka och gurgla samma munskölj där så väl som någon annanstans. Skillnaden är vad som händer när man kommer utanför vardagssfären och får lite tid över. Har full förståelse för att vissa nöjer sig med att spendera den på samma ställe, samma sätt, vecka ut och vecka in bara för att det är det enda alternativet. Vad jag försöker säga är att storstadslivet får mig att känna mig så levande. Jag kan gå till samma klubbar, barer och restauranger hela tiden om jag vill, men om jag tröttnar väntar ett digert utbud runt hörnet. Älskar känslan av att kunna sätta mig på en buss och åka en halvtimme och plötsligt känns det som om man är i en helt annan stad. Andra dofter, färger, annat folk som rör sig i området. Jag är passionerat förtjust i mitt Surry Hills där jag bor - det hade nog varit jag om jag hade varit en stadsdel. Inte helt perfekt men varmt, sprudlande, kreativt. (är jag varm?) Inspirerande. För att citera min kompis Elsa: jag gillar att känna mig som en droppe i stadens blodomlopp, att vara en del av något större. Något har hänt med mig. Jag har förändrats. Är inte längre rädd för sådant som brukade skrämma mig. Symboliskt nog stormar det ute när jag skriver detta. Som ett tecken på förändring. Igår lyfte jag 5 kg tyngre i bänkpress än vad jag brukar. Trots färre repetitioner kände jag eufori.

För jag lyckades övervinna en gräns.

Ack ja, vilka djupa tankar jag förmedlar denna gråa fredagseftermiddag i Sydney, ackompanjerad av en flock kakaduor utanför fönstret och en lågt flygande jumbojet på väg att landa på Sydney Kingsford Smith airport. Egentligen är jag glad. Jag har kontaktat en svensk tjej som gått min fina utbildning (Master of Science in Environmental Engineering som det heter på engelska) i Lund och sedan praktiserat i coola LA och nu bor och jobbar i Sydney sedan två år. Jag frågade lite fräckt om hon ville träffas och berätta om sin åtråvärda karriär och det ville hon!! Skall förbereda mig och tänka igenom vad jag vill få reda på men åååh, det ska bli så sjukt intressant! :)
Nu skall jag författa en uppsats om de ekonomiska konsekvenserna av förnyelsebar energi. Livet är spännande!
Ha det grejt som de säger i Norge!
/eder L.
Nedan följer äntligen lite bilder från mitt vardagsliv senaste tiden, enjoy!
Brunch för någon vecka sen, müsli med yoghurt och bär och en long black coffee! Dricker bara svart kaffe nuförtiden, 'cause I'm hardcore

Kvällspromenad vid Coogee Beach, en av mina favoritplayor här i Sydney

Surfare på Coogee, inte ofta man ser det! (vågorna brukar vara dåliga där)

Ett litet hus vid strandens norra sida, det skulle man ha som sommarstuga!

Campus igår. Det slog mig att alla gemensamma ytor är utomhus - det enda som är under tak är i princip klassrummen, finns knappt några korridorer! Säger en del om klimatet här.

Min fina vintageryggsäck som har eliminerat all ryggont ur mitt liv - tack <3

World exclusive - en tjuvtitt på min praktikplats i det 32-gradiga växthuset! Dessa och ytterligare 200 krukor innehållande eukalyptus, akacia och en gräsart utför jag experiment på och bidrar till vetenskapens fortskridande. Stort!

Idag bakade vi riktiga mud cakes. Bara glasyren som fattas - någon som vill provsmaka?;)





Kommentarer
Postat av: Linda

Vilket bra inlägg Linnea! Bästa pâ länge, du verkar sâ glad och du blir mer och mer lik mig (hur jag tänker) hela tiden= kempegrejt! ;-)

Exakt sâ om smâstâder, varför ska man bo i dom?

Finns absolut ingen som helst anledning...

Vad imponerad jag blir att du kontaktade tjejen som gâtt utbildningen, jättebra initiativ! äk till LA! Ja vilken excellent idé! Kan jag komma och hälsa pâ med min man sen ;-)

Kram SS

2011-10-14 @ 11:41:30
URL: http://lindaromanazziparis.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0