Höst-detoxa din hy!

Okej, nu tänker ni kanske: LAME! Well well, trist för er. Som vanligt när mina fingrar vidrör mitt smutsiga Mac-tangentbord har jag något sensationellt att lansera.
Jag har tänkt skriva om detta ett tag, närmare bestämt sedan jag fick en aha-upplevelse på Organic Expo som ägde rum i Sydney i början av augusti. Sedan jag anlände till ljuva Sydney, Australia har min hy nämligen gått från porslinsartad till en McDonalds-addicted 14-årings. Nja inte riktigt kanske men ni fattar min poäng: den har försämrats. Trots att jag har börjat äta ännu bättre. Detta fenomen är ganska utbrett i svenskkretsar här nere, i stort sett alla svenska tjejer jag har träffat antingen känner någon som har fått hudproblem eller har fått det själv helt plötsligt. Det hela kulminerade under backpackningen i somras då jag slarvade med rengöring och återfuktning, något jag i vanliga fall är slav under.
Hur som helst. På mässan fanns bara ekologiska hudvårdsprodukter vilket jag först avfärdade som något flummigt hippiepåfund, men alla sa de samma sak: Vanliga hudvårdsprodukter, dyra som billiga (gäller även "naturliga" produkter som The Body Shop!) innehåller industriellt framställda kemikalier som från början användes i hudvård som ett billigt substitut till de dyrare äkta växtbaserade ingredienserna. Kemikalier kan vara en trevlig bekantskap när man gör kemilaborationer i skolan. Problemet med att ha dem i hudvård är att det ej är känt vilka biverkningar de ger vid långvarig kontakt med kroppen. Flera vanligt förekommande ingredienser har bevisade sidoeffekter som är mindre trevliga, som allergiska reaktioner eller t.o.m. ökad risk för cancer. Jag undersökte ingredienslistan på ett täckstift från The Body Shop och den innehöll bl.a. en kemikalie som är så stark att den används för att fräta bort havstulpaner från båtar!! Och där satt jag och förbryllades över att min hud snarare försämrades av att använda det - inte så konstigt..! Har länge använt mig av Dermalogica som skall vara bra för huden, men även detta märke är proppat med kemikalier med okända sidoeffekter. Till er som tänker att det inte är farligt för att det bara är hud: huden absorberar det man applicerar på den. Detta går direkt in i blodomloppet. Det är alltså i teorin bättre att äta dessa hudvårdsprodukter eftersom de då passerar magsäcken som kan ta död på de farligaste ämnena, men någon sådan mekanism finns inte i huden.
Jag fick med mig en massa prover hem men fastnade till slut för ett australiensiskt märke som heter Miessence. Alla deras produkter är 100% ekologiska och bara framställda av exklusiva växtoljor. Produkterna tillverkas färska varje månad i södra Australien. Om man har min mammas något skeptiska inställning kan man tänka att detta bara är fin retorik - instinktivt tycker jag dock att det känns bättre att dagligen applicera ofarliga och välgörande produkter på min hud än okända kemikalier... Listan med alla potentiellt skadliga ingredienser finns på http://www.mionegroup.com:80/en/toxic - gå in och bilda er en egen uppfattning! Jag är inte mycket för moralpredikan men vill gärna sprida information om detta eftersom jag själv, trots att jag anser mig vara en upplyst konsument, aldrig hade tänkt på detta. Använder fortfarande mina tidigare produkter men de nya från Miessence anländer i brevlådan i dagarna. Skall bli mycket intressant att se om huden förbättras! (Detsamma gäller för hårvård och smink. Många hårprodukter innehåller silikoner som täpper igen ingången till hårstrået i hårbotten och därmed förhindrar den naturliga oljan från att återfukta hårstrået som blir torrt och trött trots idog användning av "återfuktande" schampon!)
Nu skall jag återgå till mina älskade studier - jag har blivit något av en procrastinator och som straff får jag sitta hemma en fredagkväll och skriva uppsats. Sydney har bjudit på en fantastisk strålande sommardag och jag kan ännu se solens sista strålar ge grannarnas fönster ett gyllene sken. Medan alla andra stekte på Bondi Beach volontärade jag (mycket trevligt och många engagerade människor!) följt av ett eftermiddagspass på gymmet (överkropp + extra mage och 4 km löpning). Stranden får föräras med mitt besök senare helt enkelt!
Med förhoppning om att ni mår väl i kropp och själ
/L

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0