Vilda fester, solsken och altruism

Hellooo!
Gårdagskvällen var galet kul! Hade en girls night out med ett gäng aussietjejer. Vi började med middag på en liten mysig vietnamesisk restaurang i Surry Hills. Sedan goda (och stiliga!) espresso martinis på The Winery innan vi åkte till The Ivy som är Sydneys största nattklubb! Har hört blandade omdömen men jag tyckte att det var stort och häftigt :) tyvärr krånglar kameran så har inga bilder från kvällen. Vi tre upptagna tjejer fick i uppgift att agera wingmen till de två singeltjejerna så vi gick på jakt efter lämpliga kandidater. En kort stund senare var dock tjejerna ensamma igen och jag frågade vart de potentiella älskarna tagit vägen. Den ena killen hade dragit hem och den andra visade sig vara kokainmissbrukare... Bakläxa för mig alltså!
Idag har jag varit lite trött. Har tänkt en del på den hemska händelse som skakade världen för 10 år sedan. Vad gjorde ni när ni fick veta? Jag var 14 år, gick i åttan och minns att jag kom hem på eftermiddagen och att både mamma och pappa var hemma av någon anledning fast det var rätt tidigt. TV:n var på och de berättade vad som hade hänt. Sedan åkte jag och tränade orientering medan New York brann... Det leder mig osökt in på en artikel som jag har läst idag inför min mid-semester exam imorgon i microeconomics. Den handlade om de (hjältar) som gömt judar för nazisterna under andra världskriget trots att de riskerade sina egna liv. Artikeln argumenterade mot teorin att människor alltid handlar själviskt och gör vad som är bäst för sig själva utan att tänka på vilka konsekvenser det har för samhället. Den ifrågasatte vad som är rationellt beteende och huruvida det är lämpligt att basera politiska beslut på antagandet att människor alltid handlar i sitt eget intresse. Jämförde också hur man såg på osjälviska handlingar och det visade sig att de flesta som begår osjälviska handlingar ändå gör det för ett själviskt syfte - att man mår bra av att hjälpa andra. Detta gällde dock inte för de altruistiska personer som räddat judarna undan en ond bråd död. De såg det som självklart att hjälpa en medmänniska. Att vi människor har ett ansvar att ta hand om varandra för att vi i slutändan alla är lika mycket värda vare sig vi känner varandra personligen eller ej. Den var jätteintressant!
Måndag imorgon. Ser fram emot en fräsch spännande vecka i Sydney! Jag har upptäckt att jag verkligen gillar storstadslivet när man bor centralt - förortsliv är inget för mig (just nu iallafall). Älskar det digra utbudet av nöjen av alla de slag och jag är så glad och tacksam över att få leva livet i Sydney!
När man möts av denna fina väderleksrapport med glada solar blir saken inte sämre! Från och med fredag har jag 3 veckors lov - kanske blir det tillfälle att åka till beachen? :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0